Projekt Sendvičová generace – neuchopený fenomén dnešní doby

Projekt Centra pro rodinu a sociální péči si klade za cíl podpořit ekonomicky aktivní dospělé středního věku, kteří se současně starají o své nesamostatné děti i o své rodiče, patří do tzv. sendvičové generace.

Projekt a jeho cíle

Hlavním cílem projektu bylo za pomoci dotazníkového šetření zjistit, jaké mají příslušníci sendvičové generace žijící v Brně potřeby, a následně definovat konkrétní formy pomoci, které lidem jejich náročnou situaci usnadní. Dále bylo cílem vytvořit elektronický adresář organizací a institucí, které mohou příslušníkům sendvičové generace nabídnout pomoc a podporu.

Současně chceme problematiku sendvičové generace zviditelňovat a medializovat. Vytváříme propagační materiály pro příslušníky sendvičové generace i pro širší veřejnost. Výsledky projektu chceme diskutovat u kulatého stolu, kde se potkají zástupci města Brna a prorodinných organizací. Spolupracujeme s odborníky a organizacemi, které mohou příslušníkům sendvičové generace nabídnout pomoc a podporu.

Výsledky projektu

Online prezentace

V pátek 4. 12. 2020 proběhla online prezentace, která účastníky seznamovala s projektem a jeho výsledky. Budeme rádi, když si prezentaci prohlídnete i vy. Dozvíte se, co se v projektu dělo, co jsme zjistili v dotazníkovém šetření, s jakými problémy se sendvičová generace potýká a co by pomohlo situaci zlepšit.

Původně jsme plánovali setkat se v rámci kulatého stolu, ale bohužel situace spojená s covidem, nám to neumožnila. Věříme, že se nám podaří uspořádat kulatý stůl v příštím roce.

Komu je projekt určen

Cílovou skupinou projektu jsou ekonomicky aktivní jedinci středního věku žijící v Brně, kteří se současně starají o své nesamostatné děti a staré rodiče. A dále to jsou dosud ekonomicky aktivní prarodiče, kteří se současně starají o své stárnoucí rodiče a zároveň pomáhají s péčí o vnoučata. Tato cílová skupina je vystavena dvěma odlišným typům nároků na péči, kterou často ještě musí skloubit se zaměstnáním a partnerem. V České republice se v tzv. „sendviči“ nachází přibližně každý 7. člověk ve středním věku.

Projekt je v souladu se strategickými dokumenty města Brna, tj. „Plánem zdraví města Brna 2018 – 2030“, konkrétně Opatřením B1.3.4.: „Podporování projektů zaměřených na problematiku sendvičové generace“.

Dospěli jsme k poznání, že je obtížné vyhledat a oslovit cílovou skupinu. Už proto, že tito lidé, jak i z dat vyplývá, jsou zaneprázdnění, nemají čas na sebe ani na své zájmy. Současně zde hraje svou roli i to, že se zástupci sendvičové generace nikde spolu nestýkají, nesdružují se, nevytvářejí skupiny, které by šlo spíše oslovit. Vnímáme proto jako důležité, věnovat se i do budoucna otázce, jak oslovit zástupce sendvičové generace a informovat je o možnostech podpory.