Přinášíme vám rozhovor z našeho podcastu o sendvičové generaci, tentokrát na téma „Jak funguje Terapeutická linka Sluchátko.“
Z podcastu o sendvičové generaci | Díl . 17
Host: Mgr. Petr Fabián, PhD.
17. díl podcastu o sendvičové generaci: Jak funguje Terapeutická linka Sluchátko?
Mgr. Petr Fabián, PhD., ředitel Terapeutická linka Sluchátko
Co je linka Sluchátko a proč vznikla?
Impulsem byl Covid. V té první vlně zprovoznila Česká asociace pro psychoterapii linku Anténa, kde se střídali terapeutové. Tahle linka pak skončila, ale zůstal po ní tvůrčí tým a několik terapeutů, kteří si říkali, že by tahle aktivita měla pokračovat. A tak v roce 2020 vznikla linka Sluchátko, která byla nejdřív dobrovolnickou iniciativou, následně se institucionalizovala a vznikla organizace.
Kde všude poskytujete pomoc?
Napříč celou Českou republikou. Když zavoláte na číslo 212 812 540, tak vás nejprve přivítá automat. Ve chvíli, kdy jsou všichni terapeutové vytíženi anebo není provozní doba, tak tam můžete zanechat váš kontakt, stačí telefonní číslo. A terapeut, který je zodpovědný za tzv. zpětná volání, vás pak zkontaktuje a domluví si s vámi čas a terapie pak může proběhnout.
Když se dovoláte a terapeut je k dispozici, tak si ještě můžete vybrat, jestli chcete českou nebo ukrajinskou linku. Tím konfliktem na Ukrajině vznikla i jazyková mutace s ukrajinsky a rusky mluvícími terapeuty.
Je volání na linku anonymní?
Ve chvíli, kdy jste propojeni s terapeutem, tak si můžete i vymyslet nějakou přezdívku. To jediné, co o vás víme je vaše telefonní číslo.
Jak dlouho může hovor trvat?
Celkem máte možnost bezplatně (za cenu telefonátu, jako máte nastavenou s vaším telefonním operátorem) volat třikrát. To znamená mít tři terapeutické rozhovory. Z praxe víme, že jeden rozhovor trvá přibližně 50 minut. První rozhovor bývá trochu delší. Zřídka se ale stane, že by překročil hodinu.
A když vyčerpáme ta tři volání, tak co se potom může dít dál?
Nikdy nenecháme člověka na holičkách. Pokud je problém volajícího hluboký, tak klientovi pomáháme najít psychoterapeuta poblíž jeho bydliště. Ne vždy se to ale podaří. Současně pokud terapeut na lince vidí, že by volajícímu pomohly například čtyři nebo pět hovorů, tak si s koordinátorem linky domluví, že těch volání bude více.
Mezi vašimi klienty jsou i zástupci sendvičové generace. S čím se na vás mohou obracet?
Mohou řešit cokoli. Je důležité, aby vnímali sami sebe. V případě, kdy si uvědomí, že jsou víc podráždění, víc například jí, kouří, nemohou spát nebo jsou neklidní, tak může být čas zavolat na naši linku a poptat se, co s tím. A řešit, jak se dostat zpátky do psychické pohodě. Protože když jsme v psychické pohodě, tak kolem sebe vytváříme bezpečnější prostředí a máme svůj život trochu pod kontrolou.
Volají častěji muži nebo ženy?
Pokud se podíváme na volající v seniorském věku, tak jsou to častěji ženy, tvoří asi dvě třetiny. U volajících ve středním věku, kam spadá nejčastěji i ta sendvičová generace, je to přibližně půl na půl.
Asi nejdůležitější krok je přiznat si, že máme problém a že je dobré ho řešit. Myslíte, že si lidé umí říct o pomoc?
Myslím, že v tomto pomohl covid, a my si už umíme říct o pomoc dříve, než jsme na pokraji svých sil Pokud zažíváte akutní zhroucení, obraťte se na krizové linky pomoci.
Nám často volají lidé, kteří se cítí neklidní, mají úzkostné stavy. V průběhu volání zjišťují, že si musí přeskládat priority v životě, že jsou unavení z toho, co se děje doma nebo v práci.
Co byste vzkázal sendvičové generaci?
Jsou to hrdinové dnešní doby. Balancují mezi tím, co chce po nás marketing, stát, jaké my máme představy, co bychom měli dát naším dětem. A současně jsou zde očekávání našich rodičů a to, co bychom chtěli dopřát ve stáří našim blízkým. A to vše vybalancovat není jednoduché. Buďte k sobě všímaví a mějte se rádi. V tom celém systému jste právě vy nejdůležitější.