nastroje-sladovani-osobniho-a-profesniho-zivota

Recenze knihy: Nástroje slaďování osobního a pracovního života

Jak zlepšit rovnováhu práce a osobního života? Víte, co znamená konto pracovní doby anebo co obnáší mít sdílené pracovní místo? Plánujete mateřskou a rodičovskou dovolenou a chcete si být jisti, na co máte nárok a jaké jsou vaše povinnosti? Zajímá vás, jaké nástroje a opatření využít například při péči o blízkého? To i mnohem více přináší publikace Nástroje slaďování osobního a pracovního života, kterou vydalo nakladatelství Grada.

nastroje-sladovani-osobniho-a-pracovniho-zivota-gradaVěříme, že každý z nás se už někdy dostal do situace, kdy měl pocit, že nic pořádně nestíhá, práce mu přerůstá přes hlavu a musí na ni myslet i doma. Nemá čas na děti, partnera ani záliby. Každý den plánuje minutu po minutě a připadá si pak jako štvaná zvěř anebo onen pomyslný křeček v kolečku, co sprintuje jak o život, ale pořád zůstává na jednom místě.

Slaďování osobního a pracovního života, anebo taky hojně používaný termín work-life balance (rovnováha práce a života), považujeme za velmi důležité téma, které se týká i sendvičové generace. A proto jsme rádi, že jsme pro vás mohli připravit recenzi knihy z nakladatelství Grada Nástroje slaďování osobního a pracovního života. Knihu vnímáme jako užitečného pomocníka, pokud se potřebujete zorientovat v problematice, jednotlivých pojmech, jejich právním ukotvení i praktickém využití. Může vám tak být zkušeným průvodcem, a to ať už jste zaměstnanec či zaměstnavatel.

O jakých nástrojích slaďování osobního a pracovního života se v knize dozvíte?

Například o kratším úvazku, pružné pracovní době, sdíleném pracovním místě, práci z domova, placeném a neplaceném volnu, kontu pracovní doby, stlačeném pracovním týdnu, dohodě o provedení práce a o pracovní činnosti apod.

Zjistíte, co jednotlivé nástroje přináší a současně, jaká úskalí se s nimi pojí a na co si dát pozor. Určitě oceníte i příklady z reálného života, které dodávají textu čtivost. Kniha je psaná pro širší veřejnost, a tak se nemusíte bát, že byste byli zahlceni odbornými termíny, právnickými výrazy a ve výsledku nevěděli, o čem se píše.

Publikace je rozdělena do tří částí. První z nich se věnuje více teorii a popisu problematiky, v druhé části najdete samotný přehled nástrojů slaďování spolu s jejich výhodami a nevýhodami. Třetí část se zabývá popisem různých životních situací, ve kterých je slaďování práce a osobního života zásadní. Jednou z popisovaných situací je i péče o děti a blízké, kterou zažívá sendvičová generace.

Sami jsme knihu nečetli najednou od začátku do konce, jak jsme zvyklí například u beletrie. Ale vybírali jsme si podle toho, co nás právě zaujalo a o čem jsme se chtěli dozvědět více. V orientaci pomůže přehledný obsah a členění jednotlivých kapitol.

Kouzelné slůvko flexibilita

Nároky, které jsou na nás kladeny ze všech stran, nás často dostávají do úzkých. V práci bychom měli být výkonní, spolehliví, ale také kreativní a flexibilní. Pod pojmem flexibilita se ale většinou neskrývá možnost plánování pracovní doby, ale přesčasy a nutnost být neustále na příjmu. Práce a volný čas se nám víc a víc prolínají a hledání rovnováhy se stává klíčové pro zachování duševní i fyzické pohody. Podle autorek knihy je slaďování soukromého a profesního života každodenní realita a žitá nutnost.

Přitom v dnešní době existuje spousta nástrojů, které by sladění práce a osobního života mohly usnadnit. Jejich přehled naleznete právě v knize Nástroje slaďování osobního a pracovního života.

Úryvek (s. 143)

Nejen v souvislosti s fenoménem tzv. sendvičové generace si čím dál tím více uvědomujeme, že nepečujeme jen o nejmenší děti, ale že nějakou potřebu péče a pomoci má i celá řada našich blízkých. Často to bývá spojeno se zhoršením zdravotního stavu nebo s dlouhodobou nemocí. Nezřídka bohužel potřeba dané péče končí až okamžikem úmrtí blízké osoby. O to víc podpory pečující zaměstnanci a zaměstnankyně potřebují.“

Více informací

Co dělat když

Rubrika s mnoha radami a tipy, jak zvládnout obtížné situace